2018 - Česko a Polsko

Cestopis - deník

Den 1
pátek 27.9.2018,  12°C, 8:00 h, Třebívlice CZ
tacho 12747 km, ujeto  235 km

Vstáváme Káťa s Ally zajely k doktorovi. Ally je nějaká nemocná, a tak se holky rozhodují zůstat doma. Na cestu se tedy vydáme jen my dva s Laurou. Balíme potřebné věci na naší asi týdenní cestu. Jako destinaci volíme kemp v Adršpachu. Domluvili jsme se s paní majitelkou, že chceme zůstat až do 2.10.. Problém je, že se většinou všechno zavírá na konci měsíce. Domluveno, můžeme zůstat do středy. Venku je pěkně a my se vydáváme na cestu. Jedeme po silnici č.15 na Lovosice, Litoměřice a Zahrádky. Po asi 20 km tankujeme (1351 kč, 40 l, 32.9 kč/l, tacho 12761 km). V Zahrádkách jedeme kousek směrem na Českou Lípu a hned odbočujeme na Zákupy. Dále jedeme po silnici č.268 přes Mimoň, Mnichovo Hradiště až dojedeme k silnici č.16 vedoucí z Mladé Boleslavi na Jičín. Silnice na Mnichovo Hradiště je celá rozkopaná, a tak se jede pomalu a pořád se projíždějí vyfrézované úseky. Jakmile se dostaneme na 16ku tak už je to zase dobré. Projedeme okolo Sobotky, Jičína a míříme nahoru na Novou Paku a Trutnov. Cestou zastavujeme u benzínky, kupujeme si kafé a něco k jídlu. Všechno ostatní je tu zavřené. Sjíždíme z kopce dolů do města. Od prvního semaforu je menší kolona. Projedeme městem podle navigace a jedeme kousek po silnici č.14. Skoro na konci města zahlédneme odbočku doleva na Adršpach a Teplice nad Metují. Jedeme po silnici č.301. Silnice stoupá do hor. Podle navigace se dostaneme do Teplic a pak se kousek vracíme zpět. Na konci města u řeky najdeme náš kemp Bučnice. Zaparkujeme a jdeme do recepce za paní majitelkou domluvit si ubytování. Vlastně nic nepotřebuje, a tak si jen jdeme najít místo u elektrické přípojky, tak aby nám dosáhl kabel k autu. Je odpoledne a slunce ještě bude chvíli venku. Rozhodujeme jít se někam podívat po cyklostezce vedoucí okolo řeky za kempem. Vracíme se, venku už je tma a my si jdeme udělat nějaké jídlo k večeři. Jakmile slunce zapadlo, dost rychle se ochlazuje. Po jídle zajdeme do kuchyně u recepce, kde umyjeme nádobí a pak zajdeme navštívit koupelnu. Rychle zalézáme do auta, kde jsme si zapnuli topení, abychom nezmrzli. Večer trávíme v autě a pak se jde spát.

Den 2
sobota 28.9.2018,  4°C, 8:00 h, Adršpach CZ
tacho 12982 km, ujeto  0 km

Vstáváme, venku je docela zima a úplně jasno. Za chvilku vylézá slunce, a kam svítí, tam se rychle otepluje. Děláme si snídani a po ni se vydáváme na cestu do Adršpachu ke vstupu do skal. Jedeme po značené turistické cestě. Projdeme osadou s chatami a dojdeme k hotelu Skalní mlýn. Po chvilce jsme na okraji města a jdeme k nádraží. Dostáváme se na travnatou plochu u vstupu. Vedle jsou turistické informace. Zajdeme se tam podívat a dostaneme mapu okolí. Procházíme se po okolí a za zelenou loukou je samostatná skála a před ní vedou koleje od vlaku. Pak jdeme do pokladny u vstupu a kupujeme si vstupenky. Škoda je, že neprodávají vícedenní, takhle se musí každý den platit znova. Blbé je to, když chcete jít nějak jinam jen se projít po lese. Cena pro dospělou osobu je 120 kč a dětská vstupenka stojí 70 kč. Tak zaplatíme a jsme vpuštěni do areálu. Po několika desítkách metrech přicházíme k jezeru. Podle turistických značek jdeme okolo jezera. Je slunečno a modro. Teplota je 14°C. Je hezky a docela příjemně. Jezero je zelenomodré, okolo jsou skály a stromy, které se zrcadlí v jeho hladině. Na skály v jeho opačné straně se vystoupá po schodech a žebřících. Pak se vracíme zpět a pokračujeme dále po cestě mezi skály. Procházíme okolo a pod samostatnými skálami, které mají různá jména. Okolo jsou stromy. Dojdeme ke skalní stěně a cesta vede přímo do ní, do místa, kde je vyzděná brána. Tou se dostaneme dále do labyrintu chodeb mezi skalami. Jdeme po dřevěných lávkách a chodnících. Obě strany jsou lemovány vysokými stěnami skal. Občas se dostaneme na nějaký plácek mezi skálami a chvílemi jdeme po písčité cestě okolo, které teče potůček. Nakonec se dostaneme z této části skal ven zase do lesa. Dostaneme se do další části skal se Skalní kaplí. Zajdeme se podívat na malý vodopád, který se zúčastnil natáčení nejedné české pohádky. Projdeme si kolečko ve skálách a kousek se vracíme zase stejnou cestou, kterou už jsme šli. Dojdeme k cestě vedoucí nahoru po schodech k jezeru s lodičkami. Je tu dost čekajících lidí. Nejdřív se musí vystoupat nahoru na skálu a za ní zase klesnout dolů k jezeru, kde je domek a molo. Tady se nastupuje do zelených loděk. Sedí se odhadem asi na 12ti lavicích po 4 lidech. Kormidelník popohání loďku po hladině jezera bidlem. Projedeme se po hladině jezera okolo ostrůvku, na kterém jsou pohádkové bytosti. Doplujeme do zadní části jezera a pak se zase kousek vracíme zpět. Dojedeme k jinému výstupnímu molu. Zde se zaparkuje a vystupuje ven z loděk. Přijíždí sem jedna loďka s ožralými turisty z Polska. Při vystupování jeden dokonce spadne do jezera s teplotou 7°C. Vzhledem k tomu, že je venku okolo 14°C, tak mu to opravdu nezávidíme. No a než dojde ven ze skal to taky chvilku potrvá. Také tu plavou kačenky. Přejdeme po schodech přes skálu a dojdeme k turistické cestě. Můžeme se vydat zpět ke vstupu anebo pokračovat dále do Vlčí rokle. Cesta vede skálami po schodech a žebřících. Nakonec projdeme okolo zadní části jezera a dostaneme se do lesa s vřesovišti. Přes vřesoviště se jde po lávkách. Okolo je les a skály. Dorazíme ke Stříbrnému pramenu Skalního potoka. Koukáme, jak se víří písek na dně. Jdeme dále po cestě okolo potoka, až dojdeme ke vstupu do Teplických skal. Projdeme ven a zajdeme si dát něco k jídlu a piti v restauraci „Pod Ozvěnou“. Vracíme se zpátky do kempu okolo řeky. Je prodloužený víkend a v kempu přibylo několik karavanů. Vedle nás jsou sousedi z Olomouce s hnědou dodávkou a karavanem. Dáváme se do řeči. Mají stejně starou dceru Elišku jako je Laura, a tak si společné hrají i s jejich synátorem. Uděláme si večeři a pak zajdeme k sousedům do karavanu a kus řeči a moku z Vizovic. Kecáme asi do půlnoci. Venku je 0°C. Zatopíme v autě a jdeme do koupelny. V koupelně je to dobré, ale vyjít pak ven je docela pro otrlé jedince. Přeběhneme do auta a jde se spát.

Den 3
neděle 29.9.2018,  -6°C, 8:00 h, Adršpach CZ
tacho 12982 km, ujeto  0 km

Vstáváme a venku je zima. Vše je zamrzlé. Jdu se na recepci podívat na teploměr. Ten ukazuje -6°C. Dáváme si snídani a vykukuje sluce. Tak kam svítí taje námraza a pomalu se otepluje stejně jako včera. Sousedé také vstávají. Jdou dnes do Adršpašských skal. My dnes jdeme do Teplických. Domlouváme se, že se uvidíme večer. Jdeme ke vstupu, tam kde jsme včera ze skal odešly. Platíme vstupné pro dospělou osobu je cena 100 kč a pro dítě je cena 50 kč. Dnes jdeme spodní cestou okolo potoka. Po chvilce cesta trosku stoupá a vede vlevo. Jdeme stále do mírného kopce, až dojdeme ke kovovým schodům. Vedou do prudkého kopce. Nahoře je zřícenina hradu Střmen. Vylezeme až na vrchol, kde je vyhlídka s červeným zábradlím. Po hradu tu nejsou ani známky. Pokocháme se výhledem a po chvilce se zase po schodech vracíme dolů, aby se mohli zase kochat další návštěvníci. Jdeme dále po cestě a míjíme několik skalních útvarů jako Skalní brána, Vlaštovčí hnízdo nebo Koňskou hlavu. Dojdeme ke zděné bráně a po chvilce jsme u červené chaty. Cesta vede okolo Skalního ostrova. Dostaneme se ven za skal a jdeme lesem. Je tu pěkný výhled na skály za námi a občas jsou na nich vidět horolezci. Vracíme se zase mezi skály. Okolo nás jsou stěny kaňonu. Jdeme po jeho písčitém dně zpět k chatě. Slunce sem nesvítí a je tu o něco chladněji než venku před skalami. Dojdeme k chatě a vracíme se stejnou cestou, jakou jsme sem přišli. U značené odbočky na Kraví horu jdeme do Teplického údolí. Cesta stoupá do prudkého kopce. Nakonec vystoupáme nahoru a cesta vede rovně po vrstevnici. Jdeme na vrchol Kraví hory. Odtud pokračujeme na Lokomotivu. Je zde pěkný výhled na vstup do Teplických skal a okolí. Potkáváme zde partu trempů. Říkají nám, kam chtějí dojít a že tam hodlají přenocovat. No nato jaká byla v noci zima je to docela výkon. My se vracím prudkou cestou dolů do města. Projdeme okolo jiného kempu. Vyjdeme u náměstí. Zajdeme navštívit bankomat. Projdeme si centrum a zastavíme se v čajovně na čaj. Jdeme na nádraží na vlak. Jedeme zpátky k východu ze skal, kde potkáváme naše sousedy. Do kempu dorazíme společně. Uděláme si jídlo a večer trávíme podobně jako včera. Sledujeme jedny šílence, jak rozdělali oheň asi, tak metr od vedlejšího auta. Zázrak, že auto neopálili anebo rovnou nepodpálili. No to je možné asi jen u nás. Češi mi přijdou jako pyromani a neustále všude rozdělávají ohně a něco pálí.

Den 4
pondělí 30.9.2018,  -4°C, 8:00 h, Adršpach CZ
tacho 12982 km, ujeto  0 km

Vstáváme a venku je zase zima jen o malinko menší než včera. Počasí se také opakuje a se sluncem se otepluje. Sousedé říkají, že dnes odjíždějí. Dopoledne ještě zajedou do nějakého muzea a pak pojednou domu. Ostatní karavanisté také balí, jedni startují Avii a ta hulí jak komín do vedlejšího stanu.  Ti, co tam bydlí vypadají jako v gorily v mlze.  Dnes se vydáváme pěšky do Adršpachu a chceme se jít podívat na Křížový vrch. Jdeme stejnou cestou jako první den. Dojdeme ke vstupu do Adršpašských skal, zrovna jede okolo vlak, a tak si uděláme foto motoráku u skály. Jdeme směrem k silnici, kde je několik budov s občerstvením a suvenýry. Dáme si tu něco k jídlu. Jsou tu i směnárny a cedule se zajímavými místy v okolí. Koukáme na nacistickou podzemní továrnu kousek za hranicemi v Polsku. Chceme si vyměnit nějaké peníze, ale mění jen zlotý za koruny a ne obráceně. Tak se jdeme podívat na rozcestník na druhé straně silnice u parkoviště. O kousek dál je Křížový vrch a vede k němu cesta. Jdeme se podívat po turistické cestě okolo vrchu. Cesta vede po levé straně po okraji lesa. V horní části pak vedou schody nahoru na kopec. My se rozhodujeme jít dál na druhou stranu kopce. Zde cesta vychází ven z lesa na louku. Přes louku dojdeme ke kapličce sv. Jana Nepomuckého. Vedle něj je louka s menhiry. Na každém je vytesaný symbol. O kousek dál je cedule s popisky co, který znamená a vyjadřuje. Vzadu je kopeček, na kterém je zřícenina kostela panny Marie. Chvíli tu posedíme, než půjdeme dál. Po cestě jdeme na Zdoňov. Okolo jsou ohrady s krávami. Jedné se právě narodilo telátko. Dojdeme do vesnice a po silnici se vracíme ke křižovatce kousek pod Adršpachem. Dorazíme na cestu vedoucí okolo řeky Metuje. Vracíme se do kempu stejnou cestou, po které jsme přišli. Kemp se vyprázdnil a zůstalo tu jen několik lidí. Sousedé už jsou také pryč. Nechali jsme jim kontakt, možná se ozvou. Uděláme si večeři, odpočíváme u auta. Koukáme do mapy a plánujeme cestu na zítřek.

Den 5
úterý 1.10.2018,  -4°C, 8:00 h, Adršpach CZ
tacho 12982 km, ujeto  81 km

Vstáváme a venku zase mrzne. Naštěstí opět vychází slunce a dělá se teplo. Dáme si snídani a pak se vydáváme na cestu do Polska. Jedeme na Meziměstí. Silnice do Polska je zavřená, a tak musíme jet přes Broumov. Po chvilce jsme na hranicích a přejíždíme je. Jedeme do Nowe Rudy a dále po 381 do Bartnice. Odbočujeme do vesnice Sierpnica. Dál pokračujeme podle cedulí na podzemní město Osowka. Parkujeme u budovy na malém parkovišti u lesa. Jdeme do budovy, kde se nachází informace a platí se tam lístky. Lístky se dají zaplatit kartou anebo i korunami. Tak nemusíme nikde shánět zloté. Jsou tu po okolí turistické trasy. Jedna z nich vede po okolních budovách. Jejich zbytky jsou roztroušené v lese po okolí. Patřily k podzemnímu komplexu a sloužily jako kasárna, záchytné nádrže, střelnice a podobně. Jdeme kousek lesem a dojdeme k šachtě. To je vstup do podzemí. Dostaneme helmy a pak se jde na prohlídku. Procházíme komplex s několika patry chodeb. Některé už byly vybudovány a vyztužené betonem. Jiné jsou jen nahrubo vykopané. Stavěly je zase vězni, které nacisti k těmto účelům nutili. Tady byli vězni převážně z východu. Jsou zde zbytky vybaveni, vozíky, kterými se vyvážela vyrubaná hornina ven. V rozestavěných tunelech jsou vidět zbytky výztuh do betonu a jak používaly šalování pro vybetonovávání tunelů. Prohlédneme si i větrací šachtu. Po prohlídce odcházíme jednou z bočních chodeb. Vracíme se ke vchodu, kde vracíme helmy. Jdeme se po značkách podívat po okolních budovách. Projdeme je a podíváme se na základy se spoustou místností. Najdeme také vyústění větrací šachty, u které jsme byli dole v komplexu. Nejzachovalejší jsou kasárny nahoře na kopci. Dá se vstoupit dovnitř.  Vracíme se z druhé strany kopce zpět ke vstupu. Potom jdeme zase k autu na parkovišti. Jedeme dále k hlavní silnici na Mieroszow. Ve městě narazíme na obchod Biedronka. Zajedeme na nákup. Jsme překvapeni hlavně cenami a později i kvalitou třeba mléka a klobás. Nakoupíme vše, co potřebujeme a vracíme se přes Zdoňov zpátky do kempu. Jsme tu už jen asi tři a jedni Poláci jsou ve stanu. Opečeme si klobásu a zbytek večera trávíme v kempu. Dáme si sprchu a později se jde spát. V kempu už jsou dělníci, kteří tu mají přes kemp kopat nějakou odpadní rouru.

Den 6
středa 2.10.2018,  -1°C, 8:00 h, Adršpach CZ
tacho 13063 km, ujeto  229 km

Vstáváme a balíme. Uděláme si snídani a jdeme za paní majitelkou zaplatit. Rozloučíme se s ostatními i paní majitelkou a vydáváme se na zpáteční cestu. Jedeme do Adršpachu a pak serpentýnami sjíždíme dolů do Trutnova. Najedeme na silnici č. 37, jedeme do Jaroměře. Dále pak po 33 na Hradec Králové. Zajedeme do Libčan do Bonsai centra. Koupíme si tu zahradní minci z pískovce. Projdeme si zahradu a skleníky. U Roudnice se vracíme na hlavní silnici 11. Jedeme na Chlumec nad Cidlinou, Poděbrady. Jedem do Nymburka, Brandýsa nad Labem a do Mělníka. Po chvilce jsme v Roudnici nad Labem a za chvilku jsme doma.